Indehaveren af Restaurant Lapace Søndergade 3 har ansøgt om dispensation til at udvide udeserveringsarealet med 40cm., det fremgår af dagordenen for det kommende møde i TMU, teknik- og miljøudvalget.
I forbindelse hermed har forvaltning udarbejdet et par illustrationer af, der viser hvorfor denne ikke kan anbefale at søgningen imødekommes.
Nedenfor ses to kørekurver for en 12 meters lastbil. I begge tilfælde kommer kørekurverne indenfor det nuværende udeserveringsareal. Udvides udeserveringen ved Søndergade 3 vil det blive endnu sværere at foretage de to sving, og det vil yderligere begrænse hvilke køretøjer, der er i stand til at foretages svingmanøvren, konstatere forvaltningen.
Højresving fra Møstingsvej:

Højresving fra Sdr. Strandvej:

Illustrationernes tale er ret entydig, en udvidelse af udeserveringen vil påvirke kørselsforeholdene negativ. Det der måske kunne tale for at ansøgningen blev imødekommet kunne være, hvis det forholder sig sådan at længere lastbiler i forvejen har fravalgt tilkørsel til centrum via Møstingsvej..
Hele sagsfremstillingen kan findes her: Link

I forvejen, i gågadeperioden, når gående og med små børn , skal fra gågaden og ned ad Møstingsvej, bliver man presset ud på kørebane, da restauranten fylder op med borde, parasoller og kæmpe blomsterkummer, hvor der ellers er (skulle være) fortov. Der er flere situationer hvor man og børnene let kan blive påkørt af biler, da man er nødt til at krydse det trafikerede venstre sving.
Jeg har selv et barnebarn, som var meget tæt på at blive påkørt der. Restauranten har rigeligt med borde ud til gågaden.