Af Paw Rytter
LøkkenPosten har været i kontakt med Hjørring kommune for at få indblik i de klager, der skulle ligge til grund for beslutningen om at indføre et parkeringsforbud for autocampere på Løkken strand. Imidlertid viser det sig, at der ikke har været nogen klager over autocampere på Løkken strand. Ikke så meget som en.
Hjørring kommune har derimod modtaget en enkelt klage over, at der har holdt overnattende autocampere på parkeringspladsen ovenfor nedkørslen til stranden i Nr. Lyngby. De eneste henvendelser som Hjørring kommune har registreret vedr. autocampere og Løkken strand, var fra henholdsvis Løkken.dk og en lokal indehaver af en campingplads. Begge henvendelser gik på, at de var utilfredse over, at de ikke var blevet hørt/informeret om forbuddet.

Hvem har taget initiativ på forbuddet?
Det er uklart, hvem der har ønsket, at Teknik- og Miljøudvalget skulle tage stilling til forslaget om forbuddet. Af en intern mail fra 17. maj 2024 fremgår det, at en teamleder er i tvivl om, hvorvidt der er et problem med autocampere på Løkken strand. Men da der er et “politisk ønske” om et forbud mod autocampere på Løkken strand, beder teamlederen sin kollega tage kontakt til Nordjyllands Politi
Det er altså på den lidt spegede baggrund at Hjørring kommune henvender sig til Nordjyllands Politi for at få forbuddet blåstemplet. Overfor politiet begrundes forbuddet dog ikke med at der tale om et politisk ønske, men med at man har udfordringer med den trafikale oversigt ligesom i Blokhus.
Det er i skrivende stund uvist, hvem der har givet teamlederen indtryk af, at der skulle være at politisk ønske om et forbud mod autocampere på Løkken strand.


Det er da helt i orden at de er der og holder der om dagen- men ikke foran badehusene og ikke helt fremme i vandkanten. Kunne man lave en afstandsgrænse for hvor tæt på vandet man må parkere?
Det er utroligt den hetz der er mod Autocampere.
Her i huset har vi en adfær, der ikke byder nogen noget, vi ikke selv vil stå model til. Konstant bliver vi mindet om at misundelse er en grim ting, hvilket jeg må sande.
De der har så ondt burde sætte sig ind i registretingsreglerne ? Reglerne er ikke anderledes end en bil med anhænger stor eller lille.
Godt at vi har fået et medie som “LøkkenPosten”, der kan og vil grave en tand eller to dybere.
Man må håbe at Paw lykkes med at afdække hvilke politikere (navne, tak. Der er snart kommunalvalg igen), der åbenbart har prøvet at påvirke forvaltningens arbejde.
Plus at de lokale politikere er med til at tage initiativ til at kommunens øverste ledelse iværksætter en formel undersøgelse af det spegede forløb med opfundne klager (må en forvaltning på den måde vildlede et politisk udvalg?), og noget, der unægtelig ligner bevidst vildledning af politiet.
PLADS TIL ALLE 2
Diskussionen om, hvor autocampere må være, blev drøftet i Teknik & Miljø Udvalget i tirsdags 15/11-2024. I alt havde kommunen i år modtaget 5 klager for hele kommunen, bl.a. over at de hindrede udsynet fra badehusene.
I Løkken blev der i sommers opsat skilte med parkering forbudt ved nedkørslerne til stranden for autocampere. De bliver i ø ikke respekteret særligt af de mange udenlandske turister. Politiet har efter det oplyste heller ikke udskrevet bøder.
Et flertal på 4 mod 3 i udvalget besluttede, at skiltningen om forbudet skal gennemføres igen til sommer. Udover undertegnede var 2 andre medlemmer fra V imod dette forbud.
I forvejen må der ikke camperes med telte og campingvogne.
Det betyder, at autocampere/beboelsesvogn ikke må være på strækningen fra Nybæk i syd til Klostergrøften (Furreby bæk) i nord.
Det synes jeg stadig er en kraftig overreaktion og lige voldsomt nok.
Vores strande bør selvfølgeligvære tilgængelig for alle (som den store attraktion de er), så derfor kunne man godt have fundet steder, hvor autocampere kunne være.
Overnatning i badehusene og campingvogne på stranden er jo i forvejen forbudt, og det gælde vel også autocampere, så der bør vel ikke være forskelsbehandling.
Turister i autocampere er i kraftig stigning, og den omsætning de tilfører, er da også værd at tage med. Derudover skal de vel også have have lov at køre ned for at bade, surfe og ro i kajak osv.
Løkkens DNA har altid været, at vi tager godt i mod vores turister og gæster, og at der skal være plads til alle, uanset hvilket transportmiddel der har bragt dem til byen.
Så jeg ser frem til Byrådets behandling af sagen onsdag den 27/11-2024.