Af Paw Rytter
Rent principielt kan Hjørring kommune godt forbyde autocampere at parkere på Løkken strand. Det fremgår af en redegørelse som LøkkenPosten har fået af Nordjyllands Politi. Hjørring kommune skal ikke have tilladelse fra ejerne af de berørte matrikler. Svaret fra Nordjyllands Politi understøttes også at svar afgivet til folketinget udvalg for Landdistrikter og Øer i 2022. Link
Nordjyllands Politi understreger, at de ikke er vejmyndighed, deres rolle er alene at godkende skiltningen. Det er alene Hjørring kommune, der har ansvaret for vurderingen af, om der er behov for et parkeringsforbud rettet mod autocampere på Løkken strand.
Slap sagsbehandling
I sin henvendelse til Nordjyllands Politi begrundede Hjørring kommune behovet for et parkeringsforbud med nedenstående forklaring.
“Vi ønsker dette (parkeringsforbuddet), fordi vi står med de samme problematikker, som man har i Jammerbugt Kommune ved Blokhus. De havde en forsøgsperiode sidste år, hvor de havde gode erfaringer herfra. Derfor håber vi også, at vi kan få den samme effekt omkring vores nedkørsler til stranden og på stranden ved Løkken.”
I Jammerbugt kommune havde forvaltningen imidlertid udarbejdet en grundig og saglig begrundelse for, hvorfor man mente der var behov for et forbud, samt en begrundelse for forbudszonens udstrækning. Behovet for forbuddet blev begrundet med henvisning til at tilstedeværelsen af mange autocampere i nærheden af nedkørslen vanskeliggjorde oversigtsforholdene. Forbudszonen i Blokhus går 400 meter syd for nedkørslen og 100 meter nord for nedkørslen og 200 meter op ad strandvejen.
I Hjørring kommune udstrækker forbudszonen sig over samtlige 3 km strand syd for molen. Det betyder at campere, der ankommer til stranden via Ny Strandvej i Løkken, skal køre 2,5 km mod syd og ind i Jammerbugt kommune før de må parkere.
På en solrig sommerdag er der meget trafik på stranden syd for molen, men autocampere udgør kun en brøkdel. Så det er næppe oversigtsforholdene, der er den egentlige motivation for bortvise autocampere fra stranden ved Løkken.
Hvis nogen skulle have lyst til at påklage det vedtagne parkeringsforbud til Ankestyrelsen eller Vejdirektoratet, så er oddsene for at få parkeringsforbuddet underkendt rimelige. Årsagen er, at den sagsfremstilling som lå til grund for beslutningen i teknik-og miljøudvalget, hverken redegjorde fyldestgørende for retsgrundlaget, gav en saglig begrundelse for behovet for parkeringsforbuddet eller angav en begrundelse områdets udstrækning.
Klager kan rettes til Vejdirektoratet via borger.dk
Ankestyrelsen kan kontaktes på mail ast@ast.dk
Hvis du har læst med. her til, så husk at du følge os på https://www.facebook.com/LoekkenPosten

Det er så dejligt, at man kan køre på stranden og parkere sin bil, navnlig når man er dårligt gående, og se turisterne med campingvognene parkere og stille og roligt nyde vand og stranden. Det kan umuligt genere nogen. Badehusejerne ejer jo ikke stranden , hvis der er et par stykker af dem, der har klaget. Stranden er da til stor glæde for alle, der har lyst til at bruge den 🏊🏿🏊🏾♀️🏄🏻♂️🏄🏿♀️🩱👙😎🚘.
Venlig hilsen
Bente Larsen