Stefan Karlborg(V) fra byrådet og Jens Juhl fra Vrensted havde fundet vej til Kærgård

Af Paw Rytter

Smukt vejr og nysgerrighed fik trukket mange af huse til arrangementet, der skulle give indblik i VE-projektet syd for Løkken. Det er et stort projekt med fem vindmøller på op til 185 meters højde og 93 hektar med solceller.

Martin Svendsen fra OutNature og byroden Kim Bach var i hopla
Martin Svendsen fra Outnature og Kim Bach(K) fra byrådet var i hopla

Efter en kort introduktion til dagens program rullede de omkring halvtreds fremmødte i konvoj ud for at besigtige området. Folkene bag projektet havde placeret stablede bigballer i landskabet, så man kunne få en fornemmelse af, i hvilket omfang de fire meter høje solcellepaneler vil præge landskabet. Et fint greb som gjorde det meget håndgribeligt.

Desværre havde de ikke haft mod på at stable bigballer i 185 meter højde. I stedet var der placeret traktorer, der hvor møllerne skulle stå. Intentionen var helt fin, men noget indtryk af møllernes potentielle påvirkning, gav det selv sagt ikke.

Efter rundturen blev der informeret om projektet. Der blev dels redegjort for de økonomiske gevinster, som projekter vil kunne tilføre lokalt, dels om alle de faktorer, der trækker projektet i langdrag.

Mads Sørensen og Kristian Justesen tog en kort snak med rådgiverene fra Fjordland inden præsentationen

Det tager bare lang tid at få VE-projekter på plads

Det forrige byråd vedtog at planlægning af VE-projekter, skulle igangsættes og vedtages indenfor samme valgperiode, da man havde dårlige erfaringer, med at overdrage projekter fra et byråd til det efterfølgende. Men den intention bliver ikke til virkelighed. Det tager simpelthen lang tid at planlægge VE-projekter. Det er der mange gode grunde til, samt en del mindre gode.

Optælling af flagermuse, padder og andet småkryb tager sin tid. Og krigen i Ukraine sinker udbygningen af el-nettet. Så hvis projektet ender med at blive godkendt, vil solceller og vindmøller formentligt allertidligst kunne rejses i 2027, måske endda først i 2033.

I løbet af den kommende vinter vil personkredsen bag projektet lancere en hjemmeside, hvor interesserede kan følge projektets fremskridt.

Der var stor interesse for at se de nyeste visualiseringer

Halvtreds procent af projektet vil blive udbudt lokalt

Hvis nogen skulle være interesseret i at blive medejer af den lokale energipark, er der gode muligheder for ikke mindre end halvdelen af projektet, vil blive udbudt lokalt til kostpris. Om det vil være en god forretning til den tid er svært at spå om, men tilbuddet er unægteligt generøst.

Hvis du har lyst til få mere som dette i fremtiden, så klik ind og følg LøkkenPosten på Facebook.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *