Af Paw Rytter

Som mange nok har bemærket, har kutteren FN 111 Tenna valgt at forlade Løkken til fordel for Hirtshals. Det er et stort tab for Løkken og ikke mindst byens gæster, som har været glade for at kunne købe frisk fisk. LøkkenPosten har talt med skipper Benny Larsen om baggrunden for den drastiske beslutning. Ifølge Benny Larsen handler det om dårlig opførsel. Om at han hverken vil finde sig i at blive skældt ud af Henrik Nielsen fra Løkken Fiskeriforening. Ligesom han heller ikke ønsker at rette ind i forhold til Løkken Fiskeriforenings retningslinjer.

LøkkenPosten har henvendt sig til Henrik Nielsen for at få hans perspektiv, men han har ikke reageret på henvendelsen. Det samme gælder Løkken Molelejeforening, som heller ikke er vendt tilbage i forhold LøkkenPosten henvendelse.

KONFLIKTENS KERNE

Ifølge Løkken Fiskeriforenings retningslinjer skal en kutters skipper være til stede i forbindelse med salg af fisk. Benny Larsen blev præsenteret for foreningens retningslinjerne, da han valgte at rykke til Løkken, men han havde ikke i sin vildeste fantasi forstillet sig, at det skulle kunne genere nogen, at hans familie hjalp til når fangsten skulle langes over disken. Men det kunne det. Navnlig Henrik Nielsen. 

Benny Larsen forstår ikke, at det kan være et problem at hans hustru og søn tager sig at salget, så han selv kan prioritere klargøring af kutteren. Og han forstår heller ikke, hvorfor han skal forholde sig til nogle retningslinjer, der er vedtaget af en fiskeriforening, som han ikke engang er medlem af.

Det lyder måske underligt, at Benny Larsen ikke er medlem af Løkken Fiskeriforening. Men han forklarer, at han er medlem af Hirtshals Fiskeriforening, da det giver adgang til Danmarks Fiskeriforening, hvilket er en forudsætning for at hans fangst kan blive MSC-certificeret (Bæredygtigt fiskeri) og fastholder, at han ikke er medlem af Løkken Fiskeriforening. 

Ifølge Løkken Fiskeriforenings retningslinjer må Fiskernes Hus kun benyttes af medlemmer af Løkken Fiskeriforening. Kort sagt er der meget, der stritter. 

LEJEKONTRAKT OMTALER IKKE LØKKEN FISKERIFORENING

Foreningen Løkken Moleleje har ansvaret for udlejning og drift af Fiskernes Hus. Det fremgår af den overdragelsesaftale der blev indgået mellem Løkken Fiskeriforening og Foreningen Løkken Moleleje den 1. juni 2022. 

I forbindelse med overdragelsesaftalen blev der udarbejdet en lejekontrakt med Henrik Nielsen som privatperson. Denne aftale overlod Fiskernes Hus i hans hænder og gav ham ret til at stille hus og faciliteter til rådighed for andre brugere fx fiskere, foreninger eller institutioner. Denne aftale er siden ændret. Ifølge en sms, som forperson for Løkken Moleleje Mette Bach Kjær har sendt til Benny Larsen, har Løkken Moleleje indgået individuelle lejekontrakter med de fire fiskere, der gøre brug af Fiskernes Hus.

LøkkenPosten har set Benny Larsens lejekontrakt. I kontrakten stilles der ikke krav om medlemskab af Løkken Fiskeriforening. Faktisk omtales Løkken Fiskeriforening overhovedet ikke i kontrakten. Alligevel mener Løkken Fiskeriforening, at den bestemmer over Fiskernes hus.

Løkken Fiskeriforening har forrang til Fiskernes hus, men …

Ifølge vedtægterne for Foreningen Løkken Moleleje, så har Løkken Fiskeriforening forrang til at leje Fiskernes Hus. Men denne forrang har foreningen ikke gjort brug af. Det var Henrik Nielsen, som privatperson den indgik i den første lejekontrakt. Og de efterfølgende lejekontrakter er som nævnt indgået med de enkelte fiskere. Ikke med Løkken Fiskeriforening. 

Derfor skylder Løkken Fiskeriforening borgerne i Løkken by og ikke mindst Benny Larsen en god forklaring på, på hvilket grundlag Løkken Fiskeriforening mener den har et til håndhæve Løkken Fiskeriforenings retningslinjer.

18 Comments

  1. Tror du ikke bare de resterende fiskere ikke finder sig i at Benny bryder reglerne og så har han fået ondt i røven over de går til ham med det?

    1. Har du læst indlægget? Løkken Fiskeriforening har sat sig selv i en uholdbar situation i forhold til at ville fastlægge retningslinjer.
      God weekend Paw Rytter

      1. Løkken Fiskeriforening har en regel om at skipper skal være tilstede ved salg af fisk. Bennys hustru og søn har solgt fisk, mens Benny klargjorde kutteren. Det pudsige er at Benny ikke er medlem af Løkken Fiskeriforening.Løkken Fiskerforening kunne have valgt at leje Fiskerne Hus, men det gjorde den ikke. I stedet har de fire fiskere, der benytter faciliteterne tegnet individuelle lejekontrakter med Løkken Moleleje.

  2. Hold da kæft hvor er det TRÆLS!!!! Lad der være plads til alle istedet for et forsøg på tvivlsomt regelrytteri!!!! Tænker at Tennas familie/ejere har fælles eje og så er de jo “skippere” alle sammen! Og jo jeg ved godt der er noget der hedder skippereksamen!!!! Men ak og ve! Og der er jo nok ikke kuttere som står i kø, for at komme til!!!! Og at man ikke ønsker at kommentere til avisen viser bare at de har trådt gevaldigt i spinaten og ikke kan svare for sig, – i stedet for at hæge om det der var!!! Det er dømt til at ende med at det bare blir’ en museumsplads og nul erhverv!!! Kan da godt forstå han er medlem af Hirtshals fiskeriforeningen og ikke “Løkkens” fiskeriforening! – Og hvordan synes de selv det går, når der foreligger kontrakt hvori det ikke nævnes at man skal være medlem eller at det måtte være et krav!!!! Det er juridisk og fagligt roderi . Og man kan jo altid gøre livet surt så man fortrækker selv!!! Kedelig egoisme og måske misundelse uden tanke for Løkkens ve og vel, hvilket burde overskygge enhver “strid”!!!!

  3. Reglerne i Fiskernes Hus er ret enkle: Vil du sælge fisk, skal skipperen være til stede. Ikke onkel Kommune, ikke pensionistkortet, men skipperen selv.

    Det kan føles surt, hvis man ellers er vant til at tage en tørn på kajen, mens forsørgelsen kommer fra helt andre farvande. Men sådan er kursen.

    I Fiskernes Hus findes der ikke hjemmearbejdspladser til førtidspensionister.

    1. Hvor i reglerne står det? Løkken fiskeriforening har ikke lejet sig ind i fiskernes hus. Kun Henrik som privat person. Så den regel med skipper holder ikke!

  4. Reglerne i Fiskernes Hus er ret enkle: Vil du sælge fisk, skal skipperen være til stede. Ikke onkel Kommune, ikke pensionist kortet, men skipperen selv.

    Det kan føles surt, hvis man ellers er vant til at tage en tørn på kajen, mens forsørgelsen kommer fra helt andre farvande. Men sådan er kursen.

    I Fiskernes Hus findes der ikke hjemmearbejdspladser til førtidspensionister

    1. Løkken Fiskeriforening har såvidt vides ikke en lejekontrakt med Foreningen Løkken Moleleje. Det burde den have. Ligesom dens myndighed burde være skrevet ind i lejekontrakter forsåvidt som den har nogen myndighed. God weekend DJ.

    2. Der har aldrig været sådan en regl, da fiskehuset blev drevet af tidligere erhvervsfiskere – og ikke lastbilmekanikere og narcissistisk fritidsfisker som Henrik Nielsen
      Reglen er opfundet af Henrik Nielsen fordi han ikke tåler, andre succes. Der ligger næppe et sæt vedtægter der beskriver dette – for alle hans mærkelige regler bliver opfunden som han får brug for dem.

  5. Det er jo ikk den første båd (heller ikk nr 2)som er rejst fra Løkken pga Henrik Nielsen, så mon ikk nogen skulle kigge indad, hvis fiskeriet ved Løkken skal bestå 🤔🤔🤔

  6. Jeg kan godt forstå de andre fiskere ikke vil finde sig i at man får familiemedlemmer til at stå for salget af fisk i fiskernes hus, det er ikke en privat fiskebutik. Desuden var skipper på Tenna åenbart blevet oplyst om retningslinjer for salg af fisk derfra. Det er ganske uartigt.

    1. Mundtlige retningslinjer er ikke det samme som en skrevet regel. Så Benny er i hans gode ret til at lade konen og børnene stå for salg i fiskernes hus.

  7. Det var en glædelig oplevelse at møde Benny forud for at han rykkede til Løkken, hans valg var primært at kunne spare noget tid så han og resten af familien kunne få mere tid sammen i stedet for at skulle sejle 5 timer ekstra pr. dag…. det er mig ubegribeligt at der findes regler som ikke inkludere hele familien, jeg kender en del fiskere og de hjælper alle sammen til når skipper mangler tid, der går meget tid med vedligeholdelse og indrapportering af fangst m.m.

    Jeg håber for løkkens skyld og det gode erhverv i Løkken at de 4-5 mand kommer til enighed og ændre i de aftaler de selv har udarbejdet, på den måde trives alle vist bedst og Benny’s børn også kan se på erhvervet som noget positivt for familien og ikke bare en tidsrøver som “stjal” fars tid. Lad dog børnen og konen hjælpe til, det gør de i alle fiskefamililer.

    Kæmpe respekt for Benny og hans tilgang til erhvervet.

    Dbh. Johnny

  8. Der nævnes at der er 4/5fiskere på kontrakt. Hvem er 4 og 5 fisker og hvad hedder deres fartøjer?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *