af Paw Rytter

Teknik- og Miljøudvalget besluttede på onsdagens møde at forbyde autocampere på Løkken Strand i sommermånederne i 2025. Om det er klogt eller dumt er der vel ikke noget entydigt svar på, men nu er beslutningen truffet.

Udefra set virker det det dog pudsigt, da Hjørring kommune vurderer, at forbuddet kun har haft en begrænset effekt, da der har været mange autocampere på stranden hen over sæsonen. Hjørring kommune har ikke kendskab til, at politiet har udskrevet bøder.

Formand for teknik og miljøudvalget Søren Homann(K) forklarer til Nordjyske, at der er en særlig situation med badehusene på Løkken Strand, hvor der opleves store gener og kaos, når autocamperne holder og spærrer foran badehusene.

I følge LøkkenPostens kilder har der dog kun været tale om et enkelt sammenstød mellem ejeren af badehus og en autocampist, der havde været fræk nok til at opsætte en tørresnor mellem bemeldte badehus og camperen.

Det bliver spændende at se, hvad sæsonen 2025 bringer.

Beslutningen blev truffet af et flertal i Teknik- og Miljøudvalget bestående af Søren Homann(K), Kim Bach(K), Tim Jensen(S) og Chelina Bagger(S).

11 Comments

  1. Det var ikke et enigt udvalg. Beslutningen blev truffet efter afstemning 4 – 3. Børge Bech, Michael Engbjerg og Claus Højrup stemte ikke for forbudet mod autocampere på stranden i 2025.

    1. Hvor er jeg glad for beslutningen i Teknik- og miljøudvalget. jeg er glad på Løkken borgeres vegne. jeg er glad på turisternes vegne, jeg er glad på sommerhusejernes vegne og jeg er glad på badehusejernes vegne. At gi tilladelse til et hobetal af campere, der for visse modellers side er på størelse med en bus, ville være et eklatant selvmål for turismen i Løkken. Hvor ville det være et kønt og charmerende syn, at se den ene række hvide campere stå side om side på stranden. Jeg er sikker på, at det IKKE vil få turismen i Løkken til at blomstre, tværtimod.Jeg har lige kørt fra Malaga til DK i bil. De fleste steder har man efterhånden etableret special – områder i baglandet, da camperne var ved at overtage områderne ved strand/kyst. Jeg foreslår at man i Løkkens bagland etablerer en camperplads med de krævede faciliteter, så løkken kan fastholde stranden som et naturreservat de fleste måneder om året.
      Mvh
      Carl Bay

  2. Det er skræmmende at Teknik og miljøudvalget har truffet denne beslutning helt uden at spørge Løkkens borgere og handlende. 5 ud af de 480 badehusejere har klaget over at udsigten fra bade huset er blevet dårligere, – altså 5 ud af Løkkens 1600 borgere – og mig bekendt ingen af byens handlende – har altså fået udvalget til at helt fjerne autocampere fra stranden i Løkken. Løkkens turist- og handelsstandsforening er ikke blevet spurgt – turistbureauet er ikke blevet spurgt. Kun eksperterne i teknik og Miljøforvaltningen har givet input. Det er en skandale. Vi skal nu til at forberede turistbureauet til at vejlede autocampergæsterne til at køre til Jammerbugt kommune for at bade.
    Vi der kommer tit på stranden ved i hvilket omfang badehusene bliver benyttet. Derfor undres man at så få badehusejere får så stor indflydelse på hele byens udvikling.
    Nu er der så et helt turismesegment – i øvrigt det kraftigst voksende turismesegment – som vi må afvise i kommunens største turistområde. Det er ikke en fornuftig politik – det er skammeligt.
    I udvalgets behandling af punktet er der ikke taget stilling til hvor man kunne anvise plads til autocampere – men som formanden udtaler til Nordjyske så kan de jo bare parkere inde i byen. Så forventningen må være nu at parkeringsproblematikken udvikles endnu mere.
    Ærgerligt – grænsende til skammeligt!
    Stefan Karlborg – formand Løkken.dk – Løkkens turisme-, erhvervs og handelsstandsforening.

    1. Helt enig. Det er simpelthen en dum beslutning, som de skulle få lavet om i en fart. Fordi nogle få synes det tager lidt af udsynet fra badehuset… Simpelthen noget vås. Så konklusionen er, fra Teknik- og Miljøudvalget, at folk med badehus har mere ret til stranden end andre?
      Skynd jer at fikse det Børge Bech! – I må kunne tale de andre til fornuft med almindelige åbenlyse argumenter.

    2. Kære Stefan
      Jeg syntes faktisk at du burde skrive at det var et smalt flertal i TMU som besluttede dette forbud !!!
      Det var en 4 for og 3 imod der dannede en demokratisk beslutning. Børge Beck (S) Claus Højrup (V) og Michael Engbjerg (V) var imod dette forbud.

      1. Hej
        Kunne man ikke lave dem holde på de strækninger som ligger lidt længere væk fra byen.
        De senere år har området mellem redningshuset og bækken, været en stor parkeringsplads, og det er stranden ikke bred nok til.
        En andet argument er vel også, at alle andre skal betale for at overnatte i Løkken.
        Det er heller ikke tilladt at sove i badehusene eller campere på strand/ klitter, derfor bør det heller ikke være tilladt at sove biler af nogen slags. Det er jo desværre det der sker.

  3. Jeg synes faktisk at det er på plads at autocampere blives afvist på stranden fra Nordre Strandvej til Furreby bæk, da stranden på den strækning ikke er bred nok til autocampere. De der Gail gene ikke kun for bande husejere men også folk i øvrigt.

  4. God dag til damer og herrer i Hjørring Kommune.

    Med udgangspunkt i de gældende regler for kortere ophold ved Løkken Strand, vil jeg gerne rette opmærksomheden på behovet for en mere konstruktiv tilgang til den stigende gruppe af rejsende, der benytter autocampere og van-campere – også kendt som “van-lifers”.

    Som det fremgår af jeres nuværende retningslinjer:

    > “Et kort besøg, hvor man ikke overnatter og ikke generer andre, betragtes ikke som campering og er derfor tilladt, så længe man overholder parkeringsreglerne.”

    Det korte svar på brugen af stranden er, at:

    > “Det er tilladt at køre på stranden, men at holde der i længere tid, som ved overnatning, kan betragtes som campering og er ikke tilladt uden for de områder, der er udpeget til det.”

    Disse formuleringer viser, at der stadig er et behov for mere tydeligt definerede og dedikerede områder til denne type turisme. I den forbindelse vil jeg gerne komme med en konkret anbefaling:

    På adressen Lyngbyvej 223, 9480 Løkken, til venstre for den firlængede gård, ligger en stor mark. Her kunne kommunen med fordel etablere en enkel, men attraktiv camper-plads målrettet autocampere og van-campere. Pladsen kunne indeholde faciliteter som:

    Postevand

    Mulighed for tømning af spildevand

    Et overskueligt betalingssystem til en attraktiv pris

    Dette tiltag ville imødekomme den rejseform, som tusindvis af turister i hele Europa vælger – og som ikke forsvinder, men vokser år for år.

    Vi kan som samfund ikke tillade os at afvise denne type gæster, som både har penge med til lokal handel, og som ofte vælger bæredygtige, fleksible og rolige rejsemønstre. Det er gæster, der rejser hele året – og de er allerede i gang med at finde nye ruter og områder at besøge.

    Ved at etablere dedikerede faciliteter som foreslået, undgår vi samtidig uheldige situationer, hvor campere holder på private veje, sommerhusveje og små p-pladser. En fast, tydeligt skiltet plads kan afhjælpe disse problemer, og sikre en bedre oplevelse for både lokale og gæster.

    Fakta og tendenser:

    🔸 Der er stigende fokus på van-life i både Danmark og resten af Europa.
    🔸 Flere rejser i ombyggede varevogne og små autocampere – ofte hele året.
    🔸 Kombinationen af transport og overnatning er attraktiv for både ferie og arbejde.
    🔸 Der er debat om vild camping – men også behov for flere tydeligt definerede muligheder.
    🔸 Salget af autocampere og van-campere er på rekordhøjt niveau.

    Konklusion: Det er tid til, at Hjørring Kommune aktivt imødekommer denne form for moderne turisme med enkle løsninger, som både kan regulere brugen og tiltrække gæster med respekt for lokalområdet. En plads dedikeret til campere er en fremtidsorienteret investering.

    Med venlig hilsen
    En engageret borger og camper-entusiast.
    Lars Kristensen

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *