Af Paw Rytter
Forbuddet mod autocampere blev behandlet særdeles grundigt på byrådsmødet onsdag den 27. november. Ikke overraskende blev parkeringsforbuddet ophævet. I hvert fald for nu. For det blev besluttet at Teknik- og Miljøudvalget skal tage en nye runde med problemstillingen og udarbejde et bud på Hjørring kommunes politik i forhold til autocampere generelt.
Overraskende mangel på indsigt i lovgivningen
Under sagens behandling afslørede adskillige byrådsmedlemmer en overraskende mangel på indsigt i den kommunale kompetence. Blandt andet var Tim Jensen(S) af den opfattelse, at det var politiet, der havde besluttet udstrækningen af den zone, hvor parkeringsforbuddet skulle være gældende. Sådan forholder det sig imidlertid ikke, da det er kommunen, der er vejmyndighed i følge Vejloven. Politiets rolle er primært at sikre, at skiltningen lever op til reglerne herfor, samt at sikre at den regulering, som et for- eller påbud pålægger er trafikalt forsvarligt. Politiet forholder sig altså ikke til om et for- eller påbud er sagligt begrundet.
Tidligere borgmester og kandidat til formandsskabet i Region Nordjylland Arne Boelt(S), mente overraskende nok, at man ikke kunne bebrejde forvaltningen, at sagen var mangelfuldt belyst. Ansvaret for den mangelfulde sagsfremstilling placerede han hos de medlemmer af Teknik- og Miljøudvalget, som havde stemt imod forslaget om parkeringsforbuddet. I kampens hede gav det måske mening, men ret beset forholder det sig lige omvendt. Man kan ikke tage for givet, at medlemmerne af byrådet kender lovgivningen. Ikke engang selvom de er så erfarne som Arne Boelt.
Det er okay, at de folkevalgte er uvidende
Som udgangspunkt bør de folkevalgte kunne stole på, at de sager de får forelagt er indenfor skiven rent juridisk. Dette ikke var tilfældet da, Teknik- og Miljøudvalget fik sagen forelagt den 5. november. For det første angav sagsfremstillingen ikke en saglig begrundelse for, hvorfor parkeringsforbuddet ønskedes etableret og for det andet fremgik noget så elementært som hjemmelsgrundlaget ikke.
Det kan måske undre, at der ikke var bare et medlem af Teknik- og Miljøudvalget, der påtalte disse mangler. Navnlig når man betænker, at flere af medlemmerne har mere end ti års byrådserfaring. Men trods en mangeårig erfaring skal de folkevalgte kunne have tillid til, at de sagsfremstillinger de får forelagt er fyldestgørende.
